Zaměřte se na svůj talíř - 2. část

Vhodně zvolená strava by měla obsahovat více druhů potravin. První kategorií jsou makroživiny - bílkoviny, sacharidy a tuky. O těch jsme psali v předchozím článku. Druhou kategorií jsou mikroživiny - vitamíny a minerály. Těm bude věnován dnešní článek.

6

VITAMÍNY

O vitamínech asi posloucháte z každé strany. Jsou to stopové prvky, které jsou pro lidský organismus nepostradatelné a naše tělo si je nedokáže vytvořit samo. Určitě jste již slyšeli, že ze stravy dokážete přijmout jejich dostatek. Není to však úplně pravda. Některé druhy vitamínů přijímáte ze stravy dostatečně, jiné se však v běžné stravě nevyskytují. Je důležité je proto pobírat v podobě doplňků stravy.

Jaké druhy vitamínů tedy existují a kde je můžeme najít?

Vitamíny dělíme na ty rozpustné v tucích a na ty rozpustné ve vodě. Do první skupiny patří vitaminy A, D, E, K a do druhé skupiny patří vitamin C a skupina vitamínů B.

  • Vitamín A se podílí na zdravém fungování očí a je důležitý pro zdravý vzhled pleti a pokožky. Můžete ho získávat z jater teplokrevných zvířat a mořských ryb, vajec, mléka, ale také z mrkve, papriky nebo špenátu.
  • Vitamín D má velmi příznivé účinky na posílení imunity. Působí protirakovinotvorne, má působivé účinky na léčení onemocnění kůže, zajišťuje správný vývoj organismu hlavně u dětí a těhotných žen. Je prevencí vůči depresi.
  • Vitamín D přijímáme hlavně ze slunce. Při nedostatku vystavování se slunečnímu záření je vhodné sáhnout po doplňku stravy. Doporučujeme vitamín D3 v kapslích od Profivitu nebo ve formě tobolek od švédského výrobce Zinzino.
  • Vitamín E se vyznačuje jeho antioxidančnými účinky. Působí jako prevence před různými onemocněními, například Alzheimerovou nebo Parkinsonovou chorobou. Přijímat jej můžete z oříšků, masa, mléka a podobně. Není však obsažen v mnoha potravinách a proto je vhodné doplnit jej z doplňků stravy.
  • Vitamín K slouží pro správné srážení krve. Vyskytuje se v zelených rostlinách. Pokud nejíte dostatek zeleniny, můžete jej doplnit vitamíny od Profivitu.
  • Vitamín C je nesmírně důležitý pro imunitu. Podporuje organismus proti infekcím, přispívá k tvorbě kolagenu, a tím ke správné funkci kostí, chrupavek, zubů nebo kůže. Obsahuje ho především ovoce a měli bychom ho přijímat v dostatečném množství ze stravy nebo doplňků stravy - ve formě kapslí nebo lipozomálního vitamínu C.
  • Vitamín B je znám jako skupina vitamínů B. Mají příznivé účinky na nervovou soustavu a pokožku. Spolehlivým zdrojem jsou doplňky stravy nebo kvasnice, maso a mléčné výrobky. Pozor na jeho dostatek by si měli dát vegetariáni a vegani.

MINERÁLY

Minerály lidský organismus potřebuje kvůli správnému fungování metabolismu a různých biochemických procesů. Do skupiny minerálních látek patří fosfor, selen, měď, hořčík, jód, železo, sodík, zinek, vápník, chrom, kobalt, draslík, chlor, fluor, mangan, síra a další.

Naše tělo je však nedokáže samo vytvořit, a tak je musíme přijímat ze stravy, pití nebo z doplňků stravy. Hlavním zdrojem je ovoce a zelenina.

5

Pro širší nabídku doplňků stravy navštivte senzamedical.cz