Zaměřte se na svůj talíř - 2. část

Vhodně zvolená strava by měla obsahovat rozmanitý výběr potravin. První kategorií jsou makroživiny - bílkoviny, sacharidy a tuky. O těch jsme psali v předchozím článku. Druhou kategorií jsou mikroživiny - vitamíny a minerály. Těm se věnujeme na dalších řádcích.

6

Vitamíny

Vitamíny jsou stopové prvky nepostradatelné pro správné fungování lidského organismu. Naše tělo si je přitom nedokáže vytvořit samo. Určitě jste se setkali s tvrzením, že ze stravy jich přijímáme dostatek. Není to ale bohužel vždy pravda. Některé druhy vitamínů získáme ze stravy snadno, jiné se však v běžné stravě nevyskytují. Je proto důležité je tělu dodávat v podobě doplňků stravy.

Jaké druhy vitamínů existují a kde je můžeme najít?

Vitamíny dělíme na rozpustné v tucích a na rozpustné ve vodě. Do první skupiny patří vitaminy A, D, E, K a do druhé skupiny patří vitamin C a skupina vitamínů B.

  • Vitamín A se podílí na zdravém fungování očí a je důležitý pro zdravý vzhled pleti a pokožky. Můžete ho získat z jater, mořských ryb, vajec, mléka, ale také z mrkve, papriky nebo špenátu.
  • Vitamín D má velmi příznivé účinky na posílení imunity. Působí protirakovinotvorně, má působivé účinky na léčení onemocnění kůže, zajišťuje správný vývoj organismu, hlavně u dětí a těhotných žen. Je také prevencí vůči depresi. Vitamín D přijímáme hlavně ze slunce. Pokud nemáme možnost jej čerpat ze slunečního záření, je vhodné sáhnout po doplňku stravy. Doporučujeme vitamín D3 v kapslích od Profivitu nebo ve formě tobolek od švédského výrobce Zinzino.
  • Vitamín E se vyznačuje antioxidančními účinky. Působí jako prevence různých onemocnění, například Alzheimerovy nebo Parkinsonovy choroby. Přijímat jej můžete z oříšků, masa nebo mléka. Není v potravinách tolik běžný, je proto vhodné jej tělu dodat v podobě doplňků stravy.
  • Vitamín K slouží pro správné srážení krve a najdete ho v zelených rostlinách. Pokud nejíte dostatek zeleniny, můžete jej doplnit vitamíny od Profivitu.
  • Vitamín C je nesmírně důležitý pro imunitu. Podporuje organismus proti infekcím, přispívá k tvorbě kolagenu, a tím ke správné funkci kostí, chrupavek, zubů nebo kůže. Obsahuje ho především ovoce a zelenina. Dodat ho tělu můžete také ve formě kapslí nebo lipozomálního vitamínu C.
  • Vitamínů B je je celá řada. Mají příznivé účinky na nervovou soustavu a pokožku. Spolehlivým zdrojem jsou vedle doplňků stravy také kvasnice, maso a mléčné výrobky. Pozor na jeho dostatek by si měli dát především vegetariáni a vegani.

Minerály

Minerály lidský organismus potřebuje pro správné fungování metabolismu a biochemických procesů. Do skupiny minerálních látek patří fosfor, selen, měď, hořčík, jód, železo, sodík, zinek, vápník, chrom, kobalt, draslík, chlor, fluor, mangan, síra a další.

Naše tělo je však nedokáže samo vytvořit, a tak je musíme přijímat ze stravy, nápojů nebo z doplňků stravy. Jejich hlavním zdrojem je ovoce a zelenina.

5

Pro širší nabídku doplňků stravy navštivte senzamedical.cz.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení