Vitamín C: kolik ho potřebujeme a odkud ho efektivně získat?

Vitamín C není důležitý jen pro silnou imunitu. V našem těle má spoustu dalších funkcí. Je nezbytný pro vstřebávání železa, zdravý kardiovaskulární a nervový systém, neutralizaci volných radikálů a mnoho dalších procesů.

Pokud denně jíte několik kusů čerstvého ovoce a zeleniny, neměli byste mít s nedostatkem vitamínu C problém. V určitých situacích je ale potřeba jeho příjem zvýšit. Kdy to je, jak poznáte, že vám vitamín C chybí, a jaké jsou jeho nejlepší zdroje? To vše se dozvíte dále.

Optimální denní dávka vitamínu C

Oficiální doporučená denní dávka vitamínu C pro dospělého zdravého člověka je 80 mg.

Vitamín C pak potřebují pro svůj správný vývoj samozřejmě i děti. Doporučená denní dávka se odvíjí od jejich věku.

  • 1–3 roky: 50–60 mg,
  • 4–6 let: 60–70 mg,
  • od 7 let: 70–90 mg.

Zvýšit příjem vitamínu C by měli kuřáci (jeho potřeba stoupá o 50 až 100 %), aktivní sportovci, lidé pod stresem, starší osoby, těhotné a kojící ženy a samozřejmě všichni, kdo se cítí oslabení a procházejí infekčním onemocněním. Dávku můžete zvýšit až na 2 000 mg denně při dlouhodobém užívání a 3 000 mg denně při krátkodobém užívání. Nemusíte se přitom bát předávkování. Naše tělo si vitamín C neukládá, ale vyloučí ho spolu s močí. Přesto by extrémně vysoké dávky mohly vést k bolestem hlavy a zažívacím potížím, ojediněle pak k ledvinovým kamenům.

citronová šťáva

Projevy nedostatku vitamínu C

Nedostatek vitamínu C se projevuje mnohými způsoby. Nejčastěji je to:

  • zvýšená únava,
  • slabost a bolest svalů,
  • snížená psychická odolnost – úzkosti a depresivní stavy,
  • krvácení dásní,
  • náchylnost k infekcím,
  • zvýšená kazivost zubů,
  • hemeroidy,
  • u dětí zpomalený růst.

Při kritickém nedostatku vitamínu C vzniká onemocnění zvané kurděje. Tím v minulosti trpěli především námořníci, protože jejich strava na moři neobsahovala ovoce a zeleninu. Hlavními projevy kurdějí jsou chudokrevnost, křehnutí kostí, vypadávání zubů, časté krvácení, opakované infekce nebo otoky kloubů.

Které potraviny jsou na vitamín C nejbohatší

Nejlepším zdrojem vitamínu C je samozřejmě příroda. Nejvíce ho najdeme v ovoci, zelenině a bylinkách. Vařením se, ale bohužel až 56 % vitamínu C zničí. Proto bychom měli tyto potraviny do jídelníčku zařadit pokud možno v syrovém stavu. Dalším nepříjemným faktem je bohužel úbytek vitamínů a minerálů v důsledku velkopěstitelství s využitím chemických látek. Proto je ideální mít ovoce a zeleninu z vlastních zdrojů nebo od malých pěstitelů.

Tady je přehled těch nejbohatších druhů s obsahem vitamínu C ve 100 gramech jedlé části (zdroj):

  • šípky – 747 mg
  • petrželová nať – 179 mg
  • černý rybíz – 166 mg
  • paprika – 150 mg
  • křen – 120 mg
  • brokolice – 114 mg
  • růžičková kapusta – 96 mg
  • celer - nať – 89 mg
  • kopr – 85 mg
  • kiwi – 71 mg
  • kapusta – 70 mg
  • květák – 69 mg
  • petržel – 67 mg
  • jahody – 67 mg
  • kedluben – 62 mg
  • pažitka – 56 mg
  • pomeranč – 51 mg
  • citron – 49 mg
  • grep – 43 mg
  • jarní cibulka – 43 mg
  • bílé zelí – 39 mg
  • mandarinky – 32 mg
  • rajčata – 25 mg
  • maliny – 24 mg
  • brambory – 20 mg
  • borůvky – 16 mg
  • banán – 11 mg

Těmi úplně nejbohatšími zdroji vitamínu C jsou ovoce acerola (1677 mg na 100 g) a camu camu (2500 mg na 100 g). Protože se ale jedná o tropické rostliny z amazonského pralesa, jsou v našich končinách dostupné pouze ve formě potravinových doplňků.

acerola a camu camu

Pokud si chcete vitamín C zajistit doplňky stravy

Vitamin C můžete užívat ve více formách. Nejčastěji volíme mezi tekutinou a tabletami, případně kapslemi. Vitamín C v tekuté formě se mnohem efektivněji vstřebává a nezatěžuje žaludek. Jeho trávení je tak rychlejší. Sirup si také mnohem více oblíbí děti, a tak nebudete mít problém jim ho podávat.

V naší nabídce máme čistě přírodní tekutý vitamín C s výtažky z aceroly a camu camu a lipozomální vitamín C formou sirupu, který je speciálně upravený tak, aby zajistil až 80 % vstřebatelnost do našeho těla a obsahuje 50.000mg vitamínu C v lipozomální formě. Přečtěte si více o lipozomálním vitamínu C.

DuoLife Vita C složení

Nastavení cookies

Používáme cookies, abychom Vám umožnili pohodlné prohlížení webu a díky analýze provozu webu neustále zlepšovali jeho funkce, výkon a použitelnost

Nezbytné (vždy aktivní nelze vypnout)
Tyto cookies jsou potřeba, aby web fungoval správně
Analytické
Pomáhají nám pochopit, jak web používáte. S jejich pomocí ho můžeme zlepšovat
Profilující (marketingové)
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat relevantní obsah a reklamy, které pro vás mohou být zajímavé a užitečné