Vitamín C: kolik ho potřebujeme a odkud ho efektivně získat?

Vitamín C není důležitý jen pro silnou imunitu. V našem těle má spoustu dalších funkcí. Je nezbytný pro vstřebávání železa, zdravý kardiovaskulární a nervový systém, neutralizaci volných radikálů a mnoho dalších procesů.

Pokud denně jíte několik kusů čerstvého ovoce a zeleniny, neměli byste mít s nedostatkem vitamínu C problém. V určitých situacích je ale potřeba jeho příjem zvýšit. Kdy to je, jak poznáte, že vám vitamín C chybí, a jaké jsou jeho nejlepší zdroje? To vše se dozvíte dále.

Optimální denní dávka vitamínu C

Oficiální doporučená denní dávka vitamínu C pro dospělého zdravého člověka je 80 mg.

Vitamín C pak potřebují pro svůj správný vývoj samozřejmě i děti. Doporučená denní dávka se odvíjí od jejich věku.

  • 1–3 roky: 50–60 mg,
  • 4–6 let: 60–70 mg,
  • od 7 let: 70–90 mg.

Zvýšit příjem vitamínu C by měli kuřáci (jeho potřeba stoupá o 50 až 100 %), aktivní sportovci, lidé pod stresem, starší osoby, těhotné a kojící ženy a samozřejmě všichni, kdo se cítí oslabení a procházejí infekčním onemocněním. Dávku můžete zvýšit až na 2 000 mg denně při dlouhodobém užívání a 3 000 mg denně při krátkodobém užívání. Nemusíte se přitom bát předávkování. Naše tělo si vitamín C neukládá, ale vyloučí ho spolu s močí. Přesto by extrémně vysoké dávky mohly vést k bolestem hlavy a zažívacím potížím, ojediněle pak k ledvinovým kamenům.

citronová šťáva

Projevy nedostatku vitamínu C

Nedostatek vitamínu C se projevuje mnohými způsoby. Nejčastěji je to:

  • zvýšená únava,
  • slabost a bolest svalů,
  • snížená psychická odolnost – úzkosti a depresivní stavy,
  • krvácení dásní,
  • náchylnost k infekcím,
  • zvýšená kazivost zubů,
  • hemeroidy,
  • u dětí zpomalený růst.

Při kritickém nedostatku vitamínu C vzniká onemocnění zvané kurděje. Tím v minulosti trpěli především námořníci, protože jejich strava na moři neobsahovala ovoce a zeleninu. Hlavními projevy kurdějí jsou chudokrevnost, křehnutí kostí, vypadávání zubů, časté krvácení, opakované infekce nebo otoky kloubů.

Které potraviny jsou na vitamín C nejbohatší

Nejlepším zdrojem vitamínu C je samozřejmě příroda. Nejvíce ho najdeme v ovoci, zelenině a bylinkách. Vařením se, ale bohužel až 56 % vitamínu C zničí. Proto bychom měli tyto potraviny do jídelníčku zařadit pokud možno v syrovém stavu. Dalším nepříjemným faktem je bohužel úbytek vitamínů a minerálů v důsledku velkopěstitelství s využitím chemických látek. Proto je ideální mít ovoce a zeleninu z vlastních zdrojů nebo od malých pěstitelů.

Tady je přehled těch nejbohatších druhů s obsahem vitamínu C ve 100 gramech jedlé části (zdroj):

  • šípky – 747 mg
  • petrželová nať – 179 mg
  • černý rybíz – 166 mg
  • paprika – 150 mg
  • křen – 120 mg
  • brokolice – 114 mg
  • růžičková kapusta – 96 mg
  • celer - nať – 89 mg
  • kopr – 85 mg
  • kiwi – 71 mg
  • kapusta – 70 mg
  • květák – 69 mg
  • petržel – 67 mg
  • jahody – 67 mg
  • kedluben – 62 mg
  • pažitka – 56 mg
  • pomeranč – 51 mg
  • citron – 49 mg
  • grep – 43 mg
  • jarní cibulka – 43 mg
  • bílé zelí – 39 mg
  • mandarinky – 32 mg
  • rajčata – 25 mg
  • maliny – 24 mg
  • brambory – 20 mg
  • borůvky – 16 mg
  • banán – 11 mg

Těmi úplně nejbohatšími zdroji vitamínu C jsou ovoce acerola (1677 mg na 100 g) a camu camu (2500 mg na 100 g). Protože se ale jedná o tropické rostliny z amazonského pralesa, jsou v našich končinách dostupné pouze ve formě potravinových doplňků.

acerola a camu camu

Pokud si chcete vitamín C zajistit doplňky stravy

Vitamin C můžete užívat ve více formách. Nejčastěji volíme mezi tekutinou a tabletami, případně kapslemi. Vitamín C v tekuté formě se mnohem efektivněji vstřebává a nezatěžuje žaludek. Jeho trávení je tak rychlejší. Sirup si také mnohem více oblíbí děti, a tak nebudete mít problém jim ho podávat.

V naší nabídce máme čistě přírodní tekutý vitamín C s výtažky z aceroly a camu camu a lipozomální vitamín C formou sirupu, který je speciálně upravený tak, aby zajistil až 80 % vstřebatelnost do našeho těla a obsahuje 50.000mg vitamínu C v lipozomální formě. Přečtěte si více o lipozomálním vitamínu C.

DuoLife Vita C složení

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení