Funkce vitamínu C v našem organizmu

Každý vitamin v optimálním množství je pro náš organismus prospěšná látka. Důležité je ale rozpoznat, jaká forma vitamínu je pro naše tělo zde představuje. Nejvhodnějším zdrojem vitamínů jsou samozřejmě přírodní zdroje jako ovoce, zelenina a maso. Nicméně je prokázáno, že za poslední desetiletí výrazně klesl podíl vitamínů v ovoci, zejména těch prodávaných v obchodech. Doba je hektická a mnoho lidí sahá po rychlém doplnění účinných látek ve formě výživového doplňku. Aby váš organismus využil přijaté vitamíny na maximum, dbejte na jejich správnou formu a vstřebatelnost.

Vitamin C v našem organismu

Nejznámějším a nejdiskutovanějším vitaminem je staré známé Céčko. Vitamín C byl v roce 1928 izolován z papriky fyziologa Albertem Szent Gyorgiiim. Za tento objev mu byla v roce 1937 udělena Nobelova cena. Vitamin C má mnoho funkcí v organismu. Je antioxidantem, regeneruje vitamín E. Je nezbytný při syntéze kolagenu, karnitinu, dopaminu. Účastní se metabolismu železa, kyseliny listové a aminokyselin. Při nedostatku - hypovitaminóze vitamínu C cévy ztrácejí pružnost, objevuje se krvácení do sliznic. Extrémní nedostatek vitamínu C způsobuje nemoc kurděje - výrazně otékají klouby a dásně, vypadávají zuby, svaly atrofují. S nadbytkem nebo hypervitaminózou se setkáváme málokdy, protože tělo si nevytváří zásoby a jeho přebytek je vylučován ledvinami. Nadměrnými dávkami si ale můžeme přivodit podrážděný žaludek nebo trávicí trakt a paradoxně si po vysazení nadměrných dávek můžeme přivodit hypovitaminózu.

Funkce vitamínu C v našem organizmu

 

Jaká forma céčka je nejvhodnější?

Nejlepším zdrojem vitamínu C je samozřejmě příroda. Ovoce jako AMALAKI, Camu Camu a ACEROLA jsou již běžné zdroje vitamínu C i v našich končinách. Klasičtějším zdrojem jsou šipky, křen, zelená paprika, černý rybíz, petrželka.

Když ale sáhnete po výživovém doplňku, soustřeďte se na vstřebatelnost. Věnujte pozornost složení a dávejte přednost extraktem z rostlin před samotnou kyselinou L - askorbovou, která neroste na stromech ani v plodech, ale je syntetickou formou vitamínu C. Nejúčinnější jsou liposomální formy vitaminu C, které zajišťují až 95% -ní vstřebávání v trávicím traktu. Je to proto, že účinná látka, v našem případě vitamín C je obalena vrstvou fosfolipidů, která ho chrání před včasným rozložením, které nastává již v ústní dutině. Rozložení nastává až v trávicím traktu, a tak dokáže tělo využít přijaté céčko na maximum.

I při vitamínech platí, že je třeba číst složení a malé písmenka na obalu. Základní orientace v pojmech vám pomůže ve výběru. U vitamínu C tedy sahejte po jeho liposomální formách, abyste svému tělu dopřáli Céčko, které tělo využije na maximum.

V našem eshopu najdete SENZA vitamín C, který právě obsahuje vitamín C v liposomální formě.

V 250ml vody je rozpuštěno 50g vitamínu C.