Probiotika vs. prebiotika: Jaký je mezi nimi rozdíl a kde je získat?

Střevní mikrobiom hraje důležitou roli nejen v procesu trávení, ale významně ovlivňuje i naši celkovou imunitu. Podle odborníků se ve střevech vyskytuje až 500 druhů mikroorganismů, které je potřeba udržovat v rovnováze. Jak se na tom podílí probiotika a prebiotika, odkud je snadno získat a kdy zvýšit jejich příjem?

Probiotika

Jako probiotikum označujeme kultury mikroskopických organismů, které mají při konzumaci v dostatečném množství vliv na naše zdraví. Kromě toho, že pomáhají při trávení a zpracování potravy, mají vliv na imunitu, zneškodňují patogenní bakterie a díky produkci bioaktivního vitamínu K jsou užitečné při srážení krve.

Kmeny těchto bakterií, se kterými se setkáme nejčastěji, jsou:

  • Bakterie mléčného kvašení (laktobacily) – mění laktózu na kyselinu mléčnou, která vytváří ve střevech kyselé prostředí nepřátelské pro patogenní bakterie. Brání tak růstu bakterií, které vyvolávají střevní záněty a průjem, jako třeba salmonela.
  • Bifidobakterie – v doplňcích stravy jsou často v kombinaci s laktobacily, jejich účinek se vzájemně doplňuje. Jsou to první bakterie, se kterými přijde do styku novorozenec při průchodu porodními cestami a osídlí jeho střeva.
  • Enterobakterie – pomáhají zejména při průjmech způsobených užíváním antibiotik.
  • Kvasinky – osvědčily se při cestovatelských průjmech, protože zlepšují odolnost vůči cizím baktériím. Taky pomáhají při léčbě a prevenci zánětu tlustého střeva a při průjmech spojených s užíváním antibiotik.

Pojem probiotika tak zahrnuje obrovské množství různých kmenů bakterií, z nichž každý funguje trochu jinak. Podle vědeckých studií to vypadá, že pozitivní efekt spojený s probiotiky trvá jen po dobu jejich suplementace. Tělo si je totiž neumí kumulovat dopředu.

Na jejich zvýšený příjem bychom měli myslet, pokud užíváme antibiotika, která významně narušují bakteriální rovnováhu střev, a způsobují tak trávicí potíže a často i kvasinkovou infekci. Zvýšený příjem probiotik může mít pozitivní vliv také na zkrácení doby nutné pro rekonvalescenci některých onemocnění a posiluje imunitu. V neposlední řadě je dobré probiotika užívat preventivně při cestách do exotických zemí, jako je Turecko, Tunis či Egypt, abyste předešli zažívacím problémům.

probiotika

Prebiotika

Prebiotika jsou nestravitelnou složkou potravy, kterou lépe známe pod pojmem vláknina. Je nesmírně důležitá, tvoří totiž potravu pro bakterie. Ty tak mají vhodné podmínky pro růst, množení a zakládání nových kolonií.

Existují různé druhy vlákniny. Nerozpustná vláknina, jako je celulóza a ligniny, střevem prochází. Zlepšuje střevní peristaltiku, ale nemá žádný význam na střevní mikrobiom. Naproti tomu rozpustná, prebiotická vláknina ve vodě bobtná, navozuje pocit sytosti, zpomaluje vstřebávání živin a uvolňování cukru z potravy, ale hlavně vyživuje střevní bakterie. Tuto rozpustnou vlákninu známe pod pojmy inulin a pektin. Denně bychom jí měli přijmout alespoň 20 gramů.

Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) konzumace prebiotik snižuje riziko předčasného úmrtí o 30 %. Konkrétně u rakoviny střev o 25 % a rakoviny prsou o 20 %. Snižuje i riziko u dalších druhů rakoviny, například rakoviny jater, i riziko infarktu, a to až o 25 %. Protože se v dnešní době jedná o hlavní příčinu předčasného úmrtí, pravidelná konzumace vlákniny je opravdu důležitá.

prebiotika

Odkud probiotika a prebiotika získat

PROBIOTIKA

  • Mléčné výrobky – ideálně ty kysané jako kefír, acidofilní mléko, podmáslí nebo plnotučný jogurt a také zrající sýry jako brynza, fetta, niva či gorgonzola,
  • Kvašená zelenina – kyselé okurky, kvašené zelí, kimchi,
  • Kváskové pečivo,
  • Kombucha,
  • Tempeh a další produkty z fermentované sóji.

PREBIOTIKA

  • Zelenina – cibule, česnek, chřest, brambory i se slupkou, artyčok, červená řepa,
  • Ovoce – jablka, hrušky, jahody, maliny, banány, avokádo,
  • Luštěniny – čočka, fazole, cizrna, hrách loupaný,
  • Obiloviny – quinoa, oves, pražená kukuřice,
  • A další – mandle, chia semínka, hořká čokoláda (70–95 %).

Doplňky stravy

Pokud se vám dodržování vyváženého jídelníčku někdy nedaří, máte zažívací potíže, potřebujete podpořit imunitu nebo berete antibiotika, zvolte vhodné doplňky stravy:

  • Přírodní probiotikum získané z pravé slovenské brynzy ve formě kapslí Senza Lyovis,
  • Přírodní prebiotickou směs s vlákninou z osmi různých zdrojů ve formě prášku pro přípravu nápoje Zinzino Zinobiotic+
  • V případě přetrvávajících zažívacích potížích a potřebě očisty organismu dopřejte svým střevům intenzivní probiotickou kúru Vetom.

Mikrobiom