Vědecky prokázané účinky omega-3 na naše zdraví – 2. část

Jaké účinky omega-3 mastných kyselin znáte? Většině z nás se vybaví podpora zdraví mozku a srdce. To ale zdaleka není vše. Prvních osm vědecky prokázaných účinků omega-3 jsme vám představili v našem předchozím článku. A to i spolu s přírodními zdroji těchto tzv. zdravých tuků. Zde vám přinášíme pokračování s dalšími osmi účinky omega-3, které byly ověřeny vědeckými studiemi.

1) Omega-3 mohou zlepšit projevy duševních poruch způsobených přibývajícím věkem.

Pokles mozkových funkcí je jedním z nevyhnutelných důsledků stárnutí. Několik studií spojuje zvýšený příjem omega-3 s pomalejším mentálním poklesem a také se sníženým rizikem Alzheimerovy choroby (1, 2, 3). Jedno komplexní shrnutí kontrolovaných studií pak naznačuje, že doplňky stravy s omega-3 mohou být prospěšné na začátku onemocnění, kdy se příznaky Alzheimerovy choroby začínají projevovat (4).

2) Omega-3 mohou eliminovat symptomy metabolického syndromu

Metabolický syndrom je souhrou více faktorů. Zahrnuje tzv. centrální typ obezity, tedy hromadění tuku v oblasti břicha, vysoký krevní tlak, inzulínovou rezistenci, vysoké množství triglyceridů a nízkou hladinu „dobrého“ HDL cholesterolu. Jedná se o významný problém, protože metabolický syndrom zvyšuje riziko mnoha dalších onemocnění, zejména srdečních a také cukrovky.

Omega-3 mastné kyseliny mohou zlepšit inzulínovou rezistenci, redukovat zánět a snížit rizikové faktory rozvinutí srdečních nemocí (5, 6, 7).

3) Omega-3 mohou působit preventivně proti rakovině

Rakovina je jednou z hlavních příčin úmrtí v západních zemích a již dlouho se tvrdí, že omega-3 mastné kyseliny snižují riziko některých druhů rakoviny. Studie ukazují, že lidé, kteří přijímají nejvíce omega-3, mají až o 55 % nižší riziko rakoviny tlustého střeva (8, 9).

Příjem omega-3 navíc souvisí se sníženým rizikem rakoviny prostaty u mužů a rakoviny prsu u žen. Nicméně ne všechny studie potvrzují stejné výsledky (10, 11, 12).

4) Omega-3 pomáhají zmírnit projevy astmatu u dětí

Astmatické záchvaty jsou způsobené zánětem a otokem dýchacích cest a plic. Míra astmatu navíc v USA za několik posledních desetiletí vzrostla (13). Několik studií spojuje příjem omega-3 s nižším rizikem astmatu u dětí a mladých dospělých (14, 15).

omega-3 a astma

5) Omega-3 pomáhají redukovat tuk usazený v játrech

Nealkoholická tuková jaterní choroba (NAFLD) je častější, než byste si možná mysleli. Její výskyt vzrostl s epidemií obezity a stala se nejčastější příčinou chronického onemocnění jater v západním světě (16). Nicméně bylo zjištěno, že zvýšený příjem omega-3 efektivně redukuje tuk a zánět v játrech u lidí trpících NAFLD (17, 18).

6) Omega-3 mohou zlepšovat zdraví kostí a kloubů

Osteoporóza a artritida jsou dvě běžné poruchy ovlivňující náš kosterní systém. Studie naznačují, že omega-3 mohou zlepšit pevnost kostí díky zvýšení množství vápníku. A to by pak mělo vést ke snížení rizika osteoporózy (19, 20). Dále mohou omega-3 také léčit artritidu. Pacienti přijímající omega-3 zaznamenali sníženou bolest kloubů.

7) Omega-3 mohou zlepšit kvalitu spánku<

Studie spojují deprivaci spánku s mnoha nemocemi, včetně obezity, cukrovky a deprese (21, 22, 23). Nízká hladina omega-3 mastných kyselin je spojena se spánkovými problémy u dětí a s obstrukční spánkovou apnoe u dospělých (24, 25). Nízká hladina DHA kyselin (typ omega-3) je také spojena s nižší produkcí melatoninu, který přímo pomáhá usnout (26). U dětí i dospělých studie odhalily, že doplňování omega-3 prodlužuje délku a kvalitu spánku (27, 28).

omega-3 podporuje spánek

8) Omega-3 mohou zmírnit menstruační bolesti

Menstruační bolest se nevyskytuje jen ve spodní části břicha a pánve, ale často zasahuje až do dolní části zad a stehen. Studie opakovaně dokazují, že ženy, které přijímají více omega-3, mají mírnější menstruační bolesti (29, 30). Jedna studie dokonce prokázala, že doplněk stravy s omega-3 byl při léčbě silné menstruační bolesti účinnější než ibuprofen (31).

Odkud omega-3 čerpat

Pokud si chcete zajistit dostatečný příjem omega-3 mastných kyselin, měli byste do jídelníčku zařadit alespoň dvě porce mořských ryb (300 g) týdně a také ořechy a semínka. V případě, že je pro vás taková úprava jídelníčku náročná, můžete zvolit doplněk stravy Zinzino Balance Oil. Ten obsahuje přírodní rybí olej s vysokým podílem EPA a DHA mastných kyselin, olivové polyfenoly a vitamín D3. Tato kombinace zajišťuje co možná nejvyšší vstřebatelnost všech látek.

Chtěli byste raději něco čistě rostlinného? Pak zvolte verzi Zinzino Balance Oil Vegan s omega-3 z mořských řas.

Zinzino Balance Oil koncept

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení