Význam omega 3 v těhotenství

Omega 3 mastné kyseliny jsou nezbytné pro náš organizmus a lze je získat pouze z potravy. Optimální množství omega 3 během těhotenství nejsou stanoveny, ale s velkou pravděpodobnostní přesahují běžné doporučené denní dávky. Omega 3 mastné kyseliny jsou rozhodující pro vývoj plodu. Většina těhotných žen pravděpodobně nedodává organizmu dostatek omega 3 mastných kyselin, protože hlavní zdroj potravy jsou mořské plody. Aby těhotné ženy získaly dostatečné množství omega 3 mastných kyselin, měly by konzumovat omega 3 z různých zdrojů:

  • rostlinné oleje
  • 2 porce ryb s nízkým obsahem rtuti týdně
  • doplňky stravy (nejlépe s vysokým obsahem kyseliny dokosahexaenové získané z rybího oleje DHA)

Vysoká koncentrace DHA je u fosfolipidů sítnice a mozkové membrány. Podílí se na zrakové a nervové funkci. Během posledního trimestru na plod připadne asi 50 až 70 mg DHA za den. Děti hromadí DHA do centrálního nervového systému až do 18 měsíce věku.

Zdroje s vysokým obsahem EPA a DHA

Bohužel není možné, aby těhotné ženy splnily požadavky na mastné kyseliny omega-3 pouze z rostlinných olejů bohatých na omega-3 a dvou porcí mořských plodů týdně. Dvě porce ryb týdně poskytují pouze asi 100 až 250 mg omega-3 mastných kyselin denně, z nichž 50 až 100 mg pochází z DHA. Rostlinné oleje dodávají nevýznamné množství kyseliny eikosapentaenové (EPA) a žádné DHA. Během těhotenství je dietní cíl pro omega-3 mastné kyseliny minimální 650 mg, z toho 300 je DHA. Aby se tedy ve stravě odstranil deficit mastných kyselin omega-3, existují pro těhotné ženy v zásadě dvě možnosti:

  1. doplňky rybího oleje dodávající EPA a DHA (BalanceOil)
  2. doplňky z řas dodávající EPA a DHA (BalanceOil Vegan

Konkrétně v závislosti na obsahu omega-3 v mořských plodech, spotřebovaných během týdne. Těhotné ženy by měly každý den konzumovat dalších 400 až 550 mg omega-3 (EPA a DHA), z nichž by alespoň 225 mg měla být DHA.

Doporučení pro nasazení většího příjmu omega-3 mastné kyseliny, měla být nejlépe zahájena na začátku těhotenství, ale může to být přínos i pro všechny ženy, které zvažují otěhotnění.

Vzhledem k obavám z toxicity rtuti při nadměrné spotřebě některých ryb je pro těhotné ženy nutné konzumovat kromě dvou porcí mořských plodů týdně i denně doplněk stravy z rybího oleje nebo mořských řas obsahující omega-3 mastných kyselin obsahující EPA a DHA. Příjem olejů bohatých na omega-6 mastné kyseliny, které se nacházejí ve slunečnicovém, kukuřičném a bavlněném oleji. By měl být minimalizován, protože jsou přeměněny na substráty, které konkurují omega-3.Těhotné ženy by měly snížit příjem těchto olejů a konzumovat oleje bohaté na omega-3 mastné kyseliny získané z mořských zdrojů.

Klíčové zdravotní přínosy užívání vysoké dávky DHA (omega 3) během těhotenství:

  1. Užívání DHA během těhotenství může snížit riziko předčasného porodu a podpořit zdravý vývoj mozku a očí plodu.
  2. DHA je během těhotenství rychle využívána mozkem dítěte a sítnicí. Omega-3 mastné kyseliny, zejména DHA, jsou stavebními kameny mozku dítěte a sítnice. Protože akumulace DHA pokračuje až do věku dvou let, je příjem DHA nezbytný během kojení a výživy.
  3. Konzumace omega-3 během těhotenství může být přínosem pro duševní pohodu matek. Získané údaje ukazují souvislost mezi nízkým příjmem DHA a EPA a vyšším rizikem deprese.
  4. Ačkoli hraje roli mnoho faktorů, suplementace DHA během těhotenství může pozitivně ovlivnit riziko dítěte spojené s dětskou obezitou. Studie z roku 2018, zveřejněná v American Journal of Clinical Nutrition uváděla, že maminky, které během těhotenství užívaly 600 mg DHA, měly ve věku pěti let děti s tělesnou hmotností bez tuku ve srovnání s placebem.
  5. malé studii dětí žijících ve městech, v prostředí s nízkými příjmy vykazovaly lepší jednominutové Apgar skóre, vyšší porodní hmotnost a lepší kojeneckou reakci na stres, pokud maminky dostaly DHA suplementaci.

Zinzino Balance Oil v těhotenství